Sunday, November 11, 2012

Jangan ambil enteng dengan GASTRIK!

Dah selalu sangat kita dengar ramai dikalangan ahli keluarga,sahabat handai, rakan sekolah/kolej/pejabat yang mempunyai masalah gastrik kan? Tapi, ramaikah yang tahu bahawa gastrik kalau dibiarkan tidak dirawat akan menyebabkan kanser perut?YA, KANSER PERUT yang boleh membawa MAUT!



Gastrik atau istilah perubatannya, gastritis, adalah sejenis penyakit keradangan pada dinding/pengalas/mukosa perut yang mempunyai rawatan yang efektif. Lazimnya, keradangan berpunca daripada jangkitan bakteria helicobacter pylori (H. pylori) yang turut menjadi penyebab utama kepada kebanyakan ulser perut.

Gastrik ini tidak mengenal umur kerana dengan gaya hidup serta pemakanan zaman moden ini merupakan punca utama seseorang itu boleh mendapat gastrik. Contohnya:


  • makan tidak mengikut waktu
  • merokok
  • suka makan makanan segera/berasid/pedas secara kerap yang boleh menghakis dinding perut
  • ambil banyak painkiller 
  • banyak minum air bergas/bikarbonat
  • ambil coklat kerap
  • STRESS!
sedap tapi inilah salah satu punca gastrik

Macamana kita boleh tahu kita kena gastrik?


Simptom: rasa pedih perut (imflamasi)
  1. Rasa pedih di bahagian ulu hati
  2. Rasa pedih di bahagian perut
  3. Rasa mual dan muntah
  4. Kerap sendawa
  5. Pening dan mabuk
  6. Masih rasa sakit perut sedikit atau banyak walaupun dah makan
  7. Turun berat badan
  8. Rasa nak demam bila tak makan atau lewat makan
Jadi untuk pencegahan & pemulihan dari gastrik amat mudah iaitu dengan mengamalkan gaya hidup sihat. Elakkan pengambilan makanan yang menyebabkan gastrik serta ubah tabiat yang negatif seperti merokok, makan tak ikut masa dsbnya. Dan paling terbaik adalah amalkan diet mengikut Rasulullah SAW.Insyallah perut kita akan sentiasa sihat. (Saya cakap ni sebab saya dah cuba dan ianya terbukti berkesan). :)

Dan untuk supplement, PurLife adalah supplement terbaik sebab PurLife akan membantu membuang toksin di dalam badan, membantu sistem penghadaman serta membantu perut untuk menerima makanan pada tahap yang diperlukan sahaja.Jadi, perut kita akan berasa lapar pada waktu sepatutnya dan tidak akan makan pada tahap yang berlebihan.

Cubalah PurLife sekarang, anda akan pasti teruja. :)

Call/sms/whatsapp: 0176293569
FB: Nurliyana Wan
Skype:Nurliyana.wan




No comments:

Post a Comment